Projekt FERS
Projekt „WSSiP rozwija dostępność dla ON”
Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi informuje, że w okresie od dnia 01.10.2024 r. do 30.09.2028 r. wspólnie z Fundacją Zdrowia Ziemi Łódzkiej (Partner) będzie realizowany projekt „WSSiP rozwija dostępność dla ON” dofinansowany w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (Nr umowy: FERS.03.01-IP.08-0060/24-00).
W ramach projektu wsparciem objęci zostaną wszyscy nauczyciele akademiccy 4 kierunków: Wzornictwo, Architektura, Architektura Wnętrz, Realizacja Obrazu Filmowego, Telewizyjnego i Fotograficznego oraz wszyscy pracownicy kadry kierowniczej i administracyjnej Wyższej Szkoły Sztuki i Projektowania w łodzi.
Głównym celem projektu jest zapewnienie kompleksowego wsparcia dla WSSiP w zakresie dostępności, obejmującego obszary:
Celem jest osiągnięcie optymalnej dostępności uczelni w okresie od X.2024-IX.2028 r., uwzględniając wszystkie aspekty jej funkcjonowania przy współpracy z Partnerem - Fundacją Zdrowia Ziemi Łódzkiej w Łodzi.
W ramach projektu planowane jest osiągnięcie następujących głównych rezultatów:
Łączna wartość Projektu wynosi 4 259 942,19 zł i obejmuje:
1) dofinansowanie w kwocie 4 131 942,19 zł, z następujących źródeł:
a) ze środków europejskich w kwocie 3 515 304,29 zł,
b) ze środków dotacji celowej w kwocie 616 637,90 zł;
2) wkład własny w kwocie 128 000,00 zł.
Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi w związku z realizacją projektu „WSSiP rozwija dostępność dla ON” dofinansowanego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (Nr umowy: FERS.03.01-IP.08-0060/24-00) informuje o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”.
Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać́ osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażania funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą̨ (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
1) poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres Instytucji Pośredniczącej: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Biuro Pełnomocnika Rektora ds. dostępności
Biuro otwarte od poniedziałku do piątku w godzinach 09.00 – 12.00 oraz w weekendy zjazdowe od 09.00 do 11.00.
Harmonogram szkoleń
Moduł I: 14.10.2025 i 15.10.2025; Moduł II: 16.10.2025 i 21.10.2025; Moduł III: 22.10.2025 i 23.10.2025; Moduł IV: 28.10.2025 i 29.10.2025;
Miejsce: WSSiP Targowa 65 Łódź sala B6
I moduł - Niepełnosprawność - definicja, bariery, komunikacja i wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami
Data: 14.10.2025
Godziny: 9:00 – 15:30
Data: 15.10.2025
Godziny: 9:00 – 15:30
II moduł - Dostępność architektoniczna i infrastrukturalna obiektów budowlanych dla osób z niepełnosprawnościami
Data: 16.10.2025
Godziny: 9:00 – 15:30
Data: 21.10.2025
Godziny: 9:00 – 15:30
III moduł - Dostępność cyfrowa dla osób z niepełnosprawnościami
Data: 22.10.2025
Godziny: 9:00 – 15:30
Data: 23.10.2025
Godziny: 9:00 - 15:30
IV moduł - Dydaktyka i administracja uczelni wyższej w relacji z osobami z niepełnosprawnościami
Data: 28.10.2025
Godziny: 9:00 – 15:30
Data: 29.10.2025
Godziny: 9:00 – 15:30
Listopad
Moduł I: 04.11.2025 i 05.11.2025; Moduł II: 06.11.2025 i 12.11.2025; Moduł III: 13.11.2025 i 14.11.2025; Moduł IV: 18.11.2025 i 19.11.2025;
Miejsce: WSSiP Targowa 65 Łódź sala B6
I moduł - Niepełnosprawność - definicja, bariery, komunikacja i wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami
Data: 04.11.2025
Godziny: 9:00 – 15:30
Data: 05.11.2025
Godziny: 9:00 – 15:30
II moduł - Dostępność architektoniczna i infrastrukturalna obiektów budowlanych dla osób z niepełnosprawnościami
Data: 06.11.2025
Godziny: 9:00 – 15:30
Data: 12.11.2025
Godziny: 9:00 – 15:30
III moduł - Dostępność cyfrowa dla osób z niepełnosprawnościami
Data: 13.11.2025
Godziny: 9:00 – 15:30
Data: 14.11.2025
Godziny: 9:00 - 15:30
IV moduł - Dydaktyka i administracja uczelni wyższej w relacji z osobami z niepełnosprawnościami
Data: 18.11.2025
Godziny: 9:00 – 15:30
Data: 19.11.2025
Godziny: 9:00 – 15:30
Rezultaty
Aktualności
Luty
Zakup tabliczek z napisami w alfabecie Braille’a do oznaczenia sal
W ramach projektu wdrożono nowe tabliczki informacyjne z napisami w alfabecie Braille’a, które oznaczają sale dydaktyczne oraz inne pomieszczenia uczelni. Tabliczki zostały zaprojektowane z myślą o pełnej dostępności – są czytelne wizualnie i wyposażone w oznaczenia w alfabecie Braille’a, co znacząco ułatwia orientację osobom niewidomym i słabowidzącym. Oznakowanie rozmieszczono zgodnie z wytycznymi dostępności architektonicznej, z uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnościami wzrokowymi, ruchowymi i sensorycznymi.
Jakie potrzeby osób z niepełnosprawnościami zostały uwzględnione?
Marzec
Rozpoczęliśmy tworzenie biblioteki dostosowanej do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (ON).
Został wybrany wykonawca, a także zakupiono komputery, odpowiednie biurka i krzesła. Obecnie trwają prace instalacyjne oraz przygotowania do wyłonienia kolejnych wykonawców, którzy dostarczą oprogramowanie oraz zasoby biblioteczne. Biblioteka będzie miejscem w pełni dostępnym — zarówno architektonicznie, jak i cyfrowo — zapewniając komfortowe i równe warunki korzystania wszystkim użytkownikom.
Jakie potrzeby osób z niepełnosprawnościami spełniamy?
Kwiecień
Rozpoczęcie procesu analizy dokumentacji i procedur oraz ich dostosowania do potrzeb ON
WSSiP rozpoczęła kompleksową analizę obowiązujących dokumentów i procedur administracyjnych pod kątem ich dostępności dla ON. Celem jest ich uproszczenie, cyfryzacja oraz wdrożenie rozwiązań umożliwiających załatwianie spraw zdalnie.
Jakie potrzeby osób z niepełnosprawnościami spełniamy?
Maj
Inwentaryzacja budynku WSSiP pod kątem potrzeb ON
Rozpoczęto szczegółową inwentaryzację budynku uczelni, mającą na celu identyfikację i eliminację barier architektonicznych. Analizowane są m.in. dostępność wejść, korytarzy, toalet oraz dróg ewakuacyjnych. Wyniki inwentaryzacji posłużą do opracowania planu modernizacji przestrzeni, tak aby była ona w pełni dostępna dla wszystkich użytkowników.
Jakie potrzeby osób z niepełnosprawnościami spełniamy?
Czerwiec
Udział w zajęciach plenerowych z uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnościami
W czerwcu aktywnie włączaliśmy się w organizację i udział w zajęciach plenerowych, dbając o ich pełną dostępność dla studentów z niepełnosprawnościami. Zapewniono wsparcie w postaci dostosowania formy i treści zajęć do indywidualnych potrzeb uczestników.
Jakie potrzeby osób z niepełnosprawnościami spełniamy?
Lipiec
Kontynuacja działań plenerowych i indywidualne wsparcie studentów ON
W okresie letnim kontynuowaliśmy działania w ramach zajęć plenerowych, ze szczególnym uwzględnieniem komfortu i bezpieczeństwa osób z niepełnosprawnościami.
Dodatkowo prowadziliśmy działania indywidualnego wsparcia, w tym konsultacje online, pomoc w przygotowaniu do egzaminów i ułatwiony dostęp do materiałów dydaktycznych.
Jakie potrzeby osób z niepełnosprawnościami spełniamy?
Sierpień
Wsparcie w okresie przygotowawczym do nowego roku akademickiego
W sierpniu koncentrowaliśmy się na przygotowaniach do nowego roku akademickiego, uwzględniając potrzeby ON w planowaniu przestrzeni, zajęć i procedur rekrutacyjnych. Wspieraliśmy studentów w procesie rejestracji, udostępnialiśmy konsultacje doradcze oraz zapewnialiśmy dostępność informacji.
Ponadto, kontynuowano prace związane z wyposażeniem biblioteki w zasoby i narzędzia cyfrowe wspierające ON.
Jakie potrzeby osób z niepełnosprawnościami spełniamy?
Wrzesień
Wsparcie w okresie startu nowego roku akademickiego i prace dostępnościowe
We wrześniu sfinalizowaliśmy prace w łazience na poziomie 1 – dostosowanie objęło m.in. poszerzenie ciągów komunikacyjnych, montaż poręczy i odpowiedniej armatury. Równolegle prowadziliśmy ostatnie przygotowania do nowego roku akademickiego: wsparcie rejestracji i adaptacji studentów oraz dyżury doradcze (stacjonarne/online).
Jakie potrzeby osób z niepełnosprawnościami spełniamy?



#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie