Projekt FERS

Projekt „WSSiP rozwija dostępność dla ON”

Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi informuje, że w okresie od dnia 01.10.2024 r. do 30.09.2028 r. wspólnie z Fundacją Zdrowia Ziemi Łódzkiej (Partner) będzie realizowany projekt „WSSiP rozwija dostępność dla ON” dofinansowany w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (Nr umowy: FERS.03.01-IP.08-0060/24-00).

W ramach projektu wsparciem objęci zostaną wszyscy nauczyciele akademiccy 4 kierunków: Wzornictwo, Architektura, Architektura Wnętrz, Realizacja Obrazu Filmowego, Telewizyjnego i Fotograficznego oraz wszyscy pracownicy kadry kierowniczej i administracyjnej Wyższej Szkoły Sztuki i Projektowania w łodzi.

Głównym celem projektu jest zapewnienie kompleksowego wsparcia dla WSSiP w zakresie dostępności, obejmującego obszary:

  1. Struktury Organizacyjnej – poprzez opracowanie i wdrożenie kompleksowej polityki równego dostępu do zasobów uczelni, obejmującej zarówno pracowników, jak i studentów;
  2. Dostępności Architektonicznej – poprzez realizację działań modernizacyjnych i adaptacyjnych w celu dalszej poprawy dostępności budynku WSSiP (zainstalowanie windy, remont dwóch toalet, aranżacja pomieszczeń, działania identyfikacyjno – informacyjne);
  3. Dostępności Informacyjno-Komunikacyjnej – poprzez wdrożenie dalszych środków technicznych umożliwiających osobom z niepełnosprawnościami (ON) korzystanie z informacji zawartych w różnych mediach;
  4. Dostępności Cyfrowej – poprzez wdrożenie dalszych środków umożliwiających kompleksowy dostęp do treści cyfrowych dla ON;
  5. Technologii Wspierających – poprzez zapewnienie kompleksowego dostępu do nowoczesnych technologii wspierających naukę i pracę dla ON;
  6. Procedur – poprzez wdrożenie kompleksowych procedur obsługi administracyjnej i socjalnej ON;
  7. Usług Wspierających Edukację – poprzez kontynuację działań Biura ds. Dostępności WSSiP, wdrożenie indywidualnego wsparcia dla ON oraz prowadzenie profilaktyki zdrowia psychicznego;
  8. Działań Podnoszących Świadomość Niepełnosprawności – poprzez podniesienie świadomości społeczności uczelnianej w zakresie różnych aspektów niepełnosprawności dzięki przeprowadzonym szkoleniom.

Celem jest osiągnięcie optymalnej dostępności uczelni w okresie od X.2024-IX.2028 r., uwzględniając wszystkie aspekty jej funkcjonowania przy współpracy z Partnerem - Fundacją Zdrowia Ziemi Łódzkiej w Łodzi.

W ramach projektu planowane jest osiągnięcie następujących głównych rezultatów:

  1. wdrożenie przez WSSiP rozwiązania w celu poprawy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami;
  2. podniesienie kompetencji uczestników projektu w zakresie edukacji włączającej.

Łączna wartość Projektu wynosi 4 259 942,19 zł i obejmuje:

1) dofinansowanie w kwocie 4 131 942,19 zł, z następujących źródeł:

a) ze środków europejskich w kwocie 3 515 304,29 zł,

b) ze środków dotacji celowej w kwocie 616 637,90 zł;

2) wkład własny w kwocie 128 000,00 zł.

Harmonogram projektu


Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi w związku z realizacją projektu „WSSiP rozwija dostępność dla ON” dofinansowanego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (Nr umowy: FERS.03.01-IP.08-0060/24-00) informuje o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”.

Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać́ osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażania funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą̨ (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
1) poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres Instytucji Pośredniczącej: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.


Biuro Pełnomocnika Rektora ds. dostępności

Biuro otwarte od poniedziałku do piątku w godzinach 09.00 – 12.00 oraz w weekendy zjazdowe od 09.00 do 11.00.

  • Pełnomocnik Rektora ds. Dostępności – Lloyd Woodley
  • Konsultant edukacyjny - Monika Ambroziak
  • Pełnomocnik Rektora ds. Dostępności zajęć plenerowych – Monika Fabińska
  • Konsultacje odbywają się w formie kontaktu osobistego i online przy wykorzystaniu formy mailowej, telefonicznej oraz spotkań organizowanych w aplikacji Teams.
  • Mail: projekty.wssip@gmail.com
  • Telefon: 42 678 14 66
  • Spotkania przy wykorzystaniu aplikacji Teams umawiane są indywidualnie telefonicznie lub mailowo.

Harmonogram szkoleń

Moduł I: 14.10.2025 i 15.10.2025; Moduł II: 16.10.2025 i 21.10.2025; Moduł III: 22.10.2025 i 23.10.2025; Moduł IV: 28.10.2025 i 29.10.2025;
Miejsce: WSSiP Targowa 65 Łódź sala B6

I moduł - Niepełnosprawność - definicja, bariery, komunikacja i wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami
Data: 14.10.2025
Godziny: 9:00 – 15:30
Data: 15.10.2025
Godziny: 9:00 – 15:30

II moduł - Dostępność architektoniczna i infrastrukturalna obiektów budowlanych dla osób z niepełnosprawnościami
Data: 16.10.2025
Godziny: 9:00 – 15:30
Data: 21.10.2025
Godziny: 9:00 – 15:30

III moduł - Dostępność cyfrowa dla osób z niepełnosprawnościami
Data: 22.10.2025
Godziny: 9:00 – 15:30
Data: 23.10.2025
Godziny: 9:00 - 15:30

IV moduł - Dydaktyka i administracja uczelni wyższej w relacji z osobami z niepełnosprawnościami
Data: 28.10.2025
Godziny: 9:00 – 15:30
Data: 29.10.2025
Godziny: 9:00 – 15:30

Listopad

Moduł I: 04.11.2025 i 05.11.2025; Moduł II: 06.11.2025 i 12.11.2025; Moduł III: 13.11.2025 i 14.11.2025; Moduł IV: 18.11.2025 i 19.11.2025;
Miejsce: WSSiP Targowa 65 Łódź sala B6

I moduł - Niepełnosprawność - definicja, bariery, komunikacja i wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami
Data: 04.11.2025
Godziny: 9:00 – 15:30
Data: 05.11.2025
Godziny: 9:00 – 15:30

II moduł - Dostępność architektoniczna i infrastrukturalna obiektów budowlanych dla osób z niepełnosprawnościami
Data: 06.11.2025
Godziny: 9:00 – 15:30
Data: 12.11.2025
Godziny: 9:00 – 15:30

III moduł - Dostępność cyfrowa dla osób z niepełnosprawnościami
Data: 13.11.2025
Godziny: 9:00 – 15:30
Data: 14.11.2025
Godziny: 9:00 - 15:30

IV moduł - Dydaktyka i administracja uczelni wyższej w relacji z osobami z niepełnosprawnościami
Data: 18.11.2025
Godziny: 9:00 – 15:30
Data: 19.11.2025
Godziny: 9:00 – 15:30


Rezultaty

  1. EKONOMIKA PROCESU INWESTYCYJNEGO Z ELEMENTAMI PRAWA – rozwinięcie
  2. FILM DOKUMENTALNY - rozwinięcie
  3. FILM FABULARNY – rozwinięcie
  4. HISTORIA SZTUKI – rozwinięcie
  5. KOMUNIKACJA WIZUALNA – rozwinięcie
  6. ODNAWIALNE I NIEODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII - OZE – rozwinięcie
  7. PODSTAWY ARCHITEKTURY OBIEKTÓW PRZEMYSŁOWYCH - rozwinięcie
  8. PODSTAWY ERGONOMII – rozwinięcie
  9. PODSTAWY PRODUKCJI FILMOWEJ I TELEWIZYJNEJ - rozwinięcie
  10. PODSTAWY PROJEKTOWAMIA UBIORU - rozwinięcie
  11. PODSTAWY PROJEKTOWANIA WNĘTRZ – rozwinięcie
  12. PODSTAWY FOTOGRAFII – rozwinięcie
  13. PODSTAWY URBANISTYKI – rozwinięcie
  14. PROJEKTOWANIE GRAFIKI WYDAWNICZEJ – rozwinięcie
  15. REWITALIZACJA- rozwinięcie
  16. TECHNOLOGIA PRODUKCJI I WŁAŚCIWOŚCI OPAKOWAŃ PAPIEROWYCH - rozwinięcie

Aktualności

Luty

Zakup tabliczek z napisami w alfabecie Braille’a do oznaczenia sal
W ramach projektu wdrożono nowe tabliczki informacyjne z napisami w alfabecie Braille’a, które oznaczają sale dydaktyczne oraz inne pomieszczenia uczelni. Tabliczki zostały zaprojektowane z myślą o pełnej dostępności – są czytelne wizualnie i wyposażone w oznaczenia w alfabecie Braille’a, co znacząco ułatwia orientację osobom niewidomym i słabowidzącym. Oznakowanie rozmieszczono zgodnie z wytycznymi dostępności architektonicznej, z uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnościami wzrokowymi, ruchowymi i sensorycznymi.

Jakie potrzeby osób z niepełnosprawnościami zostały uwzględnione?

  • Umożliwienie samodzielnego poruszania się po budynku osobom z niepełnosprawnością wzroku dzięki napisom w alfabecie Braille’a.
  • Zwiększenie czytelności i dostępności informacji dla wszystkich użytkowników uczelni, w tym osób z niepełnosprawnościami.

Marzec

Rozpoczęliśmy tworzenie biblioteki dostosowanej do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (ON).
Został wybrany wykonawca, a także zakupiono komputery, odpowiednie biurka i krzesła. Obecnie trwają prace instalacyjne oraz przygotowania do wyłonienia kolejnych wykonawców, którzy dostarczą oprogramowanie oraz zasoby biblioteczne. Biblioteka będzie miejscem w pełni dostępnym — zarówno architektonicznie, jak i cyfrowo — zapewniając komfortowe i równe warunki korzystania wszystkim użytkownikom.

Jakie potrzeby osób z niepełnosprawnościami spełniamy?

  • Zapewnienie dostępu do nowoczesnych technologii wspierających naukę i pracę.
  • Możliwość korzystania z zasobów bibliotecznych w formatach alternatywnych (np. audiobooki, e-booki).
  • Przestrzeń wolna od barier architektonicznych oraz stanowiska komputerowe dostosowane do osób poruszających się na wózkach lub z ograniczoną sprawnością manualną.

Kwiecień

Rozpoczęcie procesu analizy dokumentacji i procedur oraz ich dostosowania do potrzeb ON
WSSiP rozpoczęła kompleksową analizę obowiązujących dokumentów i procedur administracyjnych pod kątem ich dostępności dla ON. Celem jest ich uproszczenie, cyfryzacja oraz wdrożenie rozwiązań umożliwiających załatwianie spraw zdalnie.

Jakie potrzeby osób z niepełnosprawnościami spełniamy?

  • Możliwość załatwiania spraw formalnych bez konieczności osobistego stawiennictwa.
  • Jasne, zrozumiałe procedury administracyjne uwzględniające różnorodność potrzeb ON.

Maj

Inwentaryzacja budynku WSSiP pod kątem potrzeb ON
Rozpoczęto szczegółową inwentaryzację budynku uczelni, mającą na celu identyfikację i eliminację barier architektonicznych. Analizowane są m.in. dostępność wejść, korytarzy, toalet oraz dróg ewakuacyjnych. Wyniki inwentaryzacji posłużą do opracowania planu modernizacji przestrzeni, tak aby była ona w pełni dostępna dla wszystkich użytkowników.

Jakie potrzeby osób z niepełnosprawnościami spełniamy?

  • Likwidacja barier architektonicznych utrudniających poruszanie się po budynku.
  • Zapewnienie bezpiecznego i wygodnego dostępu do wszystkich pomieszczeń uczelni.
  • Tworzenie przyjaznego środowiska sprzyjającego edukacji i aktywnemu udziałowi w życiu uczelni.

Czerwiec

Udział w zajęciach plenerowych z uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnościami
W czerwcu aktywnie włączaliśmy się w organizację i udział w zajęciach plenerowych, dbając o ich pełną dostępność dla studentów z niepełnosprawnościami. Zapewniono wsparcie w postaci dostosowania formy i treści zajęć do indywidualnych potrzeb uczestników.

Jakie potrzeby osób z niepełnosprawnościami spełniamy?

  • Umożliwienie aktywnego udziału w wydarzeniach terenowych.
  • Zapewnienie dostosowanych materiałów edukacyjnych.
  • Wzmacnianie integracji i udziału ON w życiu społeczno-akademickim uczelni.

Lipiec

Kontynuacja działań plenerowych i indywidualne wsparcie studentów ON
W okresie letnim kontynuowaliśmy działania w ramach zajęć plenerowych, ze szczególnym uwzględnieniem komfortu i bezpieczeństwa osób z niepełnosprawnościami.
Dodatkowo prowadziliśmy działania indywidualnego wsparcia, w tym konsultacje online, pomoc w przygotowaniu do egzaminów i ułatwiony dostęp do materiałów dydaktycznych.

Jakie potrzeby osób z niepełnosprawnościami spełniamy?

  • Równość dostępu do aktywności akademickich także w sezonie letnim.
  • Elastyczne formy kontaktu i wsparcia edukacyjnego.

Sierpień

Wsparcie w okresie przygotowawczym do nowego roku akademickiego
W sierpniu koncentrowaliśmy się na przygotowaniach do nowego roku akademickiego, uwzględniając potrzeby ON w planowaniu przestrzeni, zajęć i procedur rekrutacyjnych. Wspieraliśmy studentów w procesie rejestracji, udostępnialiśmy konsultacje doradcze oraz zapewnialiśmy dostępność informacji.
Ponadto, kontynuowano prace związane z wyposażeniem biblioteki w zasoby i narzędzia cyfrowe wspierające ON.

Jakie potrzeby osób z niepełnosprawnościami spełniamy?

  • Wyrównywanie szans edukacyjnych na etapie rekrutacji i rozpoczęcia nauki.
  • Zapewnienie dostępnych informacji i wsparcia w kluczowym okresie organizacyjnym.
  • Systematyczne rozwijanie zaplecza technologicznego wspomagającego naukę.

Wrzesień

Wsparcie w okresie startu nowego roku akademickiego i prace dostępnościowe
We wrześniu sfinalizowaliśmy prace w łazience na poziomie 1 – dostosowanie objęło m.in. poszerzenie ciągów komunikacyjnych, montaż poręczy i odpowiedniej armatury. Równolegle prowadziliśmy ostatnie przygotowania do nowego roku akademickiego: wsparcie rejestracji i adaptacji studentów oraz dyżury doradcze (stacjonarne/online).

Jakie potrzeby osób z niepełnosprawnościami spełniamy?

  • Bezpieczna i samodzielna higiena osobista dzięki w pełni dostosowanej toalecie na poziomie 1.
  • Sprawny start w roku akademickim: dostępne informacje, wsparcie w rejestracji, konsultacje i asysta w pierwszych tygodniach.
  • Łazienka
  • Łazienka



Loga

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie